Recensie: Acquitted (Frikjent) – Seizoen 2

7.5

Het tweede seizoen van het Noorse drama Frikjent is zeer spannend en mysterieus. Na het einde van het eerste seizoen in gedachte zou je denken dat het allemaal wel goed komt met Aksel. Helaas is niets minder waar en zijn er diverse geheimen die ontrafeld moeten worden. Dit zorgt ervoor dat de serie tot het eind toe mysterieus blijft. Nicolai Cleve Broch speelt zijn rol als de gedupeerde vele malen beter dan het vorige seizoen. Zijn zoektocht naar gerechtigheid wordt een obsessie en is soms zelfs vermoeiend om te zien. Je hoopt eigenlijk dat hij gewoon vertrekt zodat een nieuw leven kan beginnen. De serie en de karakters zitten wederom goed in elkaar, over de acteurs is niets slechts te zeggen. In The Count of Monte Cristo zei een wijze man “Bega nooit dezelfde misdaad waarvoor je nu beschuldigd wordt”. Hopelijk geeft Aksel daar gehoor aan.
7.5

Het tweede seizoen van de Noorse serie Aquitted (Frikjent) gaat direct verder waar het eerste seizoen is geëindigd. In het eerste seizoen zagen we dat de terugkeer van Aksel Borgen veel stof deed opwaaien. 20 jaar eerder werd Aksel beschuldigd én vrijgesproken van moord op zijn jeugdliefde Karina. Hij keerde terug naar het kleine Noorse dorpje om te helpen bij een energiebedrijf dat in moeilijkheden zat. Echter kwam het verleden bij iedereen omhoog wat niet in Aksels voordeel werkte. Eerder andersom, aangezien velen uit het dorp hem zien als de moordenaar van Karina. Seizoen één eindigde met een ontknoping. De moord was toegegeven, maar veel vragen werden niet beantwoord. Gelukkig kwam er toch nog een tweede seizoen.

*Voor hen die (nog) niet het eerste seizoen hebben gekeken, is dat beter eerste te doen alvorens deze recensie verder te lezen.acquitted-2-4

Het tweede seizoen bestaat uit acht afleveringen die allemaal in het teken staan van wat er 20 jaar nu wel of niet is gebeurd. Aksel is erop gebrand om iedereen bekend te maken met de waarheid, al denkt iedereen er het zijne van. Aksel wordt wederom gespeeld door Nicolai Cleve Broch, een man die goed de pijn en obsessie van Aksel weet over te brengen. Zijn acties zijn niet altijd even snugger en soms is het bijna vermoeiend om te zien hoe hij te werk gaat en alles zelf in handen neemt. Na de gebeurtenissen uit de laatste aflevering van het afgelopen seizoen, kon je ervan uitgaan dat Aksels naam gezuiverd zou worden. Helaas gaat de serie toch een hele andere kant op.

De zelfmoordpoging van William mislukt en daarnaast ontkent de man alles wat hij eerder heeft gezegd. Een flinke domper voor Aksel nu hij zo dichtbij gerechtigheid was. William Hansteen wordt wederom gespeeld door Ingar Helge Gimle. William leeft al jaren met twee grote geheimen waar zelfs zijn vrouw Eva niets van af wist. Lena Endre kruipt wederom in de rol van Eva Hansteen, maar is minder vastberaden dan in het voorgaande seizoen. Zij is nu bekend met de waarheid, maar wat die precies is, is voor lange tijd onduidelijk. Tot aan de laatste aflevering vraag je je af wat er nu daadwerkelijk is gebeurd, want zowel Eva als William lijken de waarheid constant te verdraaien.

Nieuwkomer dit seizoen is actrice Amrita Acharia, wellicht bekend als Irri uit Game of Thrones, in de rol van openbaar aanklaagster Amina Sahir. Na de bekentenis van William Hansteen wordt Amina erbij gehaald om te kijken of er een veroordeling kan plaatsvinden. Echter vinden er andere ontwikkelingen plaats waardoor Amina flink op de proef wordt gesteld. Ze wordt daarnaast ook nog eens flink lastig gevallen door Aksel en diens obsessie, en politieagenten die de regels niet zo nauw nemen. Het is aan Amina de zware taak om vast stellen wie Karina al die jaren geleden heeft omgebracht. Er volgt een nieuw proces en het hele verhaal lijkt opnieuw te beginnen. Er wordt gelogen, bedrogen, belangrijke details worden achtergehouden en wanneer er dan ook nog eens een nieuw ongeval plaatsvindt binnen de familie Hansteen, kan het voor Aksel niet erger worden.

Acquitted - Seizoen 2
Acquitted - Seizoen 2
€22,99
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, dinsdag in huis

Belangrijke kleine rollen zijn er voor Aksels broer en moeder Erik en Mai Britt. Erik (Tobias Santelmann) begon een leven op te bouwen buiten het kleine dorp waar hij constant herinnerd wordt aan het verleden. Wanneer hij echter op aandringen van zijn moeder terugkomt, wordt hij – mede door Aksel – weer meegezogen in het drama en obsessie van zijn broer. Erik is een goede jongen die al jaren gebukt gaat onder het leed dat Aksel onbewust heeft veroorzaakt. Zelfs moeder Mai Britt kan niet langer met Aksel door één deur, al heeft zij zo haar eigen redenen daarvoor. De verstandhouding tussen die twee deugde vanaf het begin al niet, wat het eigenlijk nog triester maakt voor Aksel. Geen moeder die hem steunt en niemand die hem gelooft. De politie die belangrijke zaken achterhoudt, en dan hebben we het over Kristoffersen (Øystein Røger), die ook daar weer zijn eigen reden voor heeft. Henrik Rafaelsel tot slot speelt de rol van Lars Hansteen, de zoon van Eva en William en dus de broer van de vermoorde Karina. Na het falen van zijn energiebedrijf, de moeilijke periode tussen hem en zijn vrouw Inger, en de ellende rondom Karina’s dood, maken van Lars een man die naar de fles grijpt. Hij komt over als het sulletje van de familie Hansteen die zonder zijn moeder geen eigen besluiten kan maken, maar ook dat komt voort uit een familiegeheim.

Kortom, iedereen heeft zo zijn geheimen, redenen om dingen te zeggen en te doen, wat de serie één groot mysterie maakt. Tot op het eind blijft het onduidelijk wat de waarheid is, je vraagt je zelfs af of Aksel zelf niet de bewuste dader is. Hij speelt zijn onschuld erg goed en zijn obsessie om de waarheid te achterhalen is bij vlagen zelfs vermoeiend, zo obsessief is hij bezig. Desondanks zit ook hij met vragen over zichzelf dat ook hij niet onschuldig lijkt. Het hele verhaal rondom de reden waarom Aksel in de eerste plaats terugkeerde – met betrekking tot het energiebedrijf – is helemaal naar de achtergrond geschoven, net als het karakter Tonje (Synnøve Macody Lund). Er wordt weliswaar toenadering gezocht door Tonje om het bedrijf nieuw leven in te blazen, maar niemand moet iets hebben van Aksels plannen. De serie beslaat dan echt alleen de ontrafeling van diverse geheimen, met op de achtergrond het prachtige Noorse landschap.