Games PC PlayStation 4 Recensies Slider Xbox One
8.5

Geweldig

• Het oude Egypte vrij te verkennen
  • Veel te beleven in deze open wereld

• Het verhaal komt laat op gang
  • Besturing werkt nog steeds niet lekker

Assassin’s Creed: Origins is de vernieuwing die de serie nodig had. Je kunt het oude Egypte vrij verkennen na de proloog zonder dat je gebonden bent aan levels. Tijdens dit verkennen is er enorm veel mogelijk en ben je er dus wel even zoet mee. Het verhaal daarentegen valt toch behoorlijk tegen. Je wordt aan het begin gelijk ergens in gedropt en langzaam komt het verhaal op gang. Uiteindelijk draait het allemaal om gerechtigheid en genieten van het uitzicht over Egypte wanneer je op de Piramide van Cheops staat.
8.5

Geweldig

2017 is het jubileumjaar van Assassin’s Creed. De franchise bestaat dit jaar tien jaar en dus is het tijd voor een feestje. Jaarlijks kregen we een nieuwe Assassin’s Creed titel, tot vorig jaar. Het ging de slechte kant op met de serie en dus werd besloten om een jaar over te slaan. Dit jaar komt Assassin’s Creed weer keihard terug met Assassin’s Creed: Origins.

Men heeft met Origins het roer omgegooid, maar de basis is gelijk gebleven. Toch is het allemaal niet meer zo zwart/wit als voorgaande delen. Het speelt zich af voor Christus en in deze tijdsperiode bestaan de Tempelieren en Assassijnen nog niet. Het hoofdpersonage heet Mayek en is een medjay, een soort beschermer van een gebied. Hij leeft vredig met zijn vrouw en zoon in Siwa. Op een dag wordt hij meegenomen door zes onbekende figuren met een masker op en wordt voor zijn ogen zijn zoontje vermoord. Hiermee ontstaat eigenlijk het verhaal van Assassin’s Creed: Origins. Voor sommigen komt dit erg bekend voor, want in het universum van Assassin’s Creed staan moorden op familieleden centraal om vol wraakgevoelens achter de daders aan te gaan. In Origins is dat toch iets anders, want Bayek zit niet alleen vol wraak, hij wilt ook gerechtigheid. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn avontuur brengt hem ook nog eens naar Cleopatra en haar broer, farao Ptolemy. Bayek heeft het er maar druk mee.

Bij voorgaande Assassin’s Creed-games zat je erg vast aan een of meerdere steden. Je was dus erg beperkt aan één gebied. In Origins mag je je vertoeven op de grote vlakte van Egypte en daarbuiten. Je bezoekt oude steden zoals Alexandrië, Memphis en Cyrene. Zo’n grote open wereld is niet te doen te voet, dus al snel aan het begin krijg je de optie om op een eigen kameel de omgeving te gaan verkennen. En dat is ook waar de focus met Origins ligt. De vloer is niet meer geplaveid voor je. Je bepaalt nu zelf de richting die je op wilt gaan en het verkennen van de wereld is nu echt je grootste bezigheid in deze vernieuwde Assassin’s Creed.

Zoals gezegd is verkennen echt een nieuw en belangrijk onderdeel. Je kunt dit doen door zelf rond te lopen en per toeval op een schat terecht komen. Wat je ook kunt doen is je trouwe metgezel oproepen. Nee, we hebben het niet over je kameel, maar oud-gediende Senu. Senu is een adelaar. Zodra je hem loslaat in de lucht krijg jij een overzicht te zien van de gehele stad. Senu ziet waar er bepaalde schatten liggen en kan ook in kaart brengen waar vijanden zijn en hoe hoog zij zijn in level. Senu ziet ook waar er dieren rondlopen, want in Origins mag je zelf je wapens upgraden door middel van grondstoffen. En deze grondstoffen zijn te verkrijgen via onder andere het doden van dieren.

Daarmee doet Origins het al heel anders dan zijn voorgaande delen. Maar er is nog meer op de schop gegaan. In voorgaande delen hadden de vijanden niet een bepaald level. Je mocht een gedeelte wel of niet betreden en dat was alles. In Origins is er een levelsysteem voor je personage en hebben de vijanden ook een bepaald level. Het spel zorgt er dus voor dat jij als level tien niet de strijd kan aangaan met iemand die level dertig is. Deze vijanden of beesten hebben dan ook een doodshoofd boven hun hoofd staan. Dit is dus het teken dat je beter op je kameel of paard kan springen en zo snel mogelijk een nieuw gebied inrijden. Ieder gebied op de kaart geeft ook aan wat het level van de vijanden en uitdagingen is. Gelukkig is het niet ingewikkeld om omhoog te gaan in level. Het hoofdverhaal voltooien zorgt er al snel voor dat je in level omhoog gaat. Maar ook het ontdekken van gebieden of zijmissies zorgen ervoor dat je sneller opklimt. Deze zijmissies zijn vrij toegankelijk en kan je activeren wanneer je zelf wilt.

Ondanks alle vernieuwingen zijn er ook dingen die minder goed werken in Origins. De besturing is nog steeds op momenten erg frustrerend. Het gevechtssysteem bestaat nu uit twee knoppen, maar het springen en klimmen werkt nog steeds niet lekker. Maar wat misschien nog wel erger is, is het gebrek aan een degelijk verhaal. Het begint allemaal vrij heftig omdat je gelijk midden in het verhaal gedropt wordt. Je snapt er op dat moment nog helemaal niets van, maar naarmate je doorspeelt wordt het steeds duidelijker. Het wordt gaandeweg wel beter, maar het feit dat je niet gelijk meegezogen wordt in het verhaal is jammer. Misschien dat anderen hier minder moeite mee hebben. Al met al draait het maar om één ding: het exploreren van Egypte en gerechtigheid voor de moord op Bayek’s zoontje.

Sylvano Witte
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bi...