Games Nintendo 3DS Recensies

• Leuke humor
  • Ziet er fantastisch uit
  • Veel en diverse personages
  • Apart vechtsysteem

• De missies zijn erg eentonig
  • De game is veel te makkelijk

Dragon Ball Fusions is een vermakelijke game. De game is humoristisch, ziet er fantastisch uit en kent een groot scala aan personages. Het verzamelen van personages is een leuke bezigheid. Het vechtsysteem voelt vernieuwend aan en zit goed in elkaar. Daarnaast heeft Fusions een lange speelduur. Een minpunt is dat de missies eentonig zijn, waardoor een gedeelte van het spelplezier wordt ontnomen. Een ander minpunt is dat de door de fusies de moeilijkheidsgraad van de game drastisch naar beneden gaat.
6.5

Gemiddeld

De Dragon Ball-serie heeft een speciaal plekje in mijn hart. De nieuwste animeserie van Dragon Ball, Dragon Ball Super, heeft mij zelfs nu nog in zijn greep. Toch moet ik eerlijk bekennen dat de dierbaarste herinneringen van Dragon Ball uit mijn kindertijd afstammen. De tijd dat mijn broertje en ik vroeg opstonden om de Playstation 1 aan te slingeren en ons urenlang te vermaken met Dragon Ball: Final Bout. Eveneens waren de talloze onzichtbare energiestralen die we op elkaar afvuurden in “schijngevechten” onvergetelijk. Ik startte daarom met een kinderlijke nieuwsgierigheid de Dragon Ball Fusions op, een tactische RPG voor de 3DS.

3158641712_1_4_dlnzdb7c

Het verhaal in Fusions volgt niet het verhaal van de manga of de animeserie. Dragon Ball Fusions laat je in de huid kruipen van een zelfgemaakt personage. De protagonist en zijn grootste rivaal/beste vriend Pinich verzamelen de Dragon Balls en roepen de legendarische draak Shenron op om hun grootste wens, een eindtoernooi waarin de sterkste vechters van het universum tegen elkaar vechten, te vervullen. Door de wens ontstaat een ruimtetijd-continuüm die bestaat uit verschillende dimensies, waar de sterkste vechters van het universum zich in bevinden. De protagonist en Pinich besluiten om de stap te wagen en de doorgang naar het ruimtetijd- continuüm te betreden. Daar verlaat Pinich de protagonist om op zoek te gaan naar zijn eigen handlangers en/of teamgenoten die nodig zijn om aan het toernooi deel te nemen.

Het verhaal kent vele hoofd- en sidemissies. Hierbij moet wel een kanttekening worden gemaakt. De missies voelen repetitief aan, zeker naarmate je verder komt in de game. Je bent vooral aan het grinden voor energie die je nodig hebt om naar nieuwe dimensies te reizen. Het is jammer dat dit het geval is, want Fusion heeft een lange speelduur (ongeveer 20 uur). Wel is het duidelijk te zien dat de ontwikkelaar van de game veel tijd en aandacht aan de omgevingen heeft besteed: de spelwereld van Dragon Ball Fusions ziet er sprookjesachtig en wonderschoon uit. Met de sfeer van het spel zit het ook goed. Fusions heeft een luchtige sfeer dat voornamelijk komt door de grappige interacties tussen de verschillende personages.

db_fusions_new-1200x675-760x428

In de game zitten ontzettend veel personages van de verschillende animeseries, van Dragon Ball tot en met Dragon Ball Super en de Dragon Ball-films. Er komen zelfs personages van Dragon Ball GT in Fusions voor. Dragon Ball GT wordt soms door gameontwikkelaars overgeslagen, omdat de animeserie niet is gemaakt door Akira Toriyama (de bedenker van Dragon Ball). De personages zijn detaillistisch uitgewerkt en hebben ieder een set vaardigheden die ze kunnen leren. Door de wens van de protagonist en zijn rivaal komen niet alleen vechters uit verschillende series en werelden bij elkaar, maar ook uit verschillende tijdlijnen. Dit zorgt voor (veelal humoristische) ontmoetingen tussen jonge en oudere versies van karakteristieke personages van Dragon Ball, zoals een jonge Goku en een oude Goku die verwikkeld raken in een diepgaand gesprek. Ieder personage heeft zijn eigen type. De verschillende types waar uit kan worden gekozen zijn: techniek, kracht en snelheid. Net als bij Pokémon heeft elk type zijn sterke en zwakke kanten.Een andere overeenkomst met Pokémon is dat het mogelijk is om karakters te verzamelen om een eigen team samen te stellen. De nadruk van Fusion ligt niet zo erg op het verzamelen van personages als bij Pokémon, maar is wel een vermakelijke bezigheid in de game. Met de personages die je gedurende je reis hebt verzameld, kan je een team opstellen van maximaal vijf personages. Als je team ten strijde trekt, treedt je een arena binnen die is afgebakend met een doorzichtige lijn. Het gevecht vindt binnen deze lijnen plaats. Als één van de teamleden erbuiten wordt geslagen, speelt zich een filmpje af en incasseert de desbetreffende persoon extra schade.

222057_screenshot_04_l

Het vechtsysteem dat wordt gehanteerd in Fusions is turn-based. Onderaan het scherm bevindt zich een balk met daarop een afbeelding van de personage die weergeeft wie er aan de beurt is. Als de afbeelding van het personage het eind van deze lijn heeft bereikt, kan hij of zij aanvallen. Tijdens jouw beurt kan je kiezen aan welke kant je je vijand aanvalt. De vijand kan een kant kiezen waar hij of zij denkt dat jij gaat aanvallen. Als de vijand de juiste kant heeft gekozen dan wordt de aanval geblockt. De tegenstander krijgt dan wel schade toegediend, maar veel minder dan wanneer de aanval niet wordt afgeweerd. Het is zeer belangrijk aan welke kant je aanvalt, omdat de verdediger door de aanvaller door de arena wordt gelanceerd als een bal in een flippenkast. Hierdoor kunnen je handlangers extra schade toedienen en tegenstanders schade ontvangen als ze worden geraakt.

De aanvallen in Fusions zijn zeer gevarieerd. Er kan worden gekozen uit Melee aanvallen, Ki blasts en Special moves. Naast deze standaardaanvallen zijn er nog twee andere type aanvallen die in een gevecht voor een ommekeer kunnen zorgen: de Zenkai-aanval en de Ultra Fusion. Deze twee aanvallen kunnen worden geraadpleegd als de meter van de Ultra gauge minimaal tot de helft is gevuld. De Ultra gauge meter wordt aangevuld als er wordt geblockt, wordt aangevallen en als er aanvallen worden geïncasseerd. De Zenkai-aanval is een aanval waarmee eerst de energie kan worden aangevuld om Special moves uit te voeren. Daarna kan gekozen worden uit een Special move. Eveneens kunnen met de Zenkai-aanval personages worden gerekruteerd die een sterretje onder hun naam hebben. De cutscenes die tijdens de verschillende aanvallen voorkomen zijn van een hoog niveau. De Ultra fusion aanval fuseert voor een korte periode alle vijf de personages en laat ze als één personage een aanval uitvoeren. Het vechtsysteem van Fusion verloopt vloeiend en voelt vernieuwend aan. Door de enorme hoeveelheid personages, de grote verscheidenheid aanvallen en de werking van het vechtsysteem is het mogelijk om een geheel eigen tactiek toe te passen.

maxresdefault-2

Een ander belangrijk onderdeel van Fusions (en dat bij het vechtsysteem al even ter sprake is gekomen) zijn natuurlijk de fusies. De fusies brengen een extra tactisch element met zich mee. In Dragon Ball: Fusions zijn verschillende type fusies, zoals bijvoorbeeld de eerder benoemde Ultra Fusion. Daarnaast heb je een reguliere fusie die tijd gelimiteerd is en waarbij de personages dezelfde lichaamsbouw en krachtlevels moeten hebben. Een ander type is de Ex-Fusion die twee personages ongeacht hun bouw of krachtniveau fuseert voor onbepaalde tijd. Door de Ex-Fusion worden de karakters niet alleen sterker, maar krijgen ze eveneens andere opties in het keuzescherm wanneer ze aan de beurt zijn om aan te vallen. Tevens kunnen ze andere speciale aanvallen verkrijgen. Ex-Fusions leveren soms hilarische resultaten op, zoals een kruising tussen een Namekian (een groen buitenaards wezen met voelsprieten op zijn hoofd) en een mens.De vele fusies zijn innovatief, maar zorgen er wel voor dat de moeilijkheidsgraad van de game drastisch naar beneden gaat.

Jaïr Cijntje
Jaïr is, zoals elke andere gamerecensent op deze site, een gepassioneerde en fervente gamer die van alles en nog vind van games. Dit uit hij middels geschreven recensies maar ook video reviews. Want soms heb je nou eenmaal wat minder zin om te lezen, en wat meer zin om laidback te kijken! In zijn vrije tijd sport...