Recensie: Dunkirk

DVD / Blu-Ray / VOD Films Recensies Slider
7

Voor de kijker kan vooral het in drie onderdelen opsplitsen van het verhaal tot verwarring leiden. Bombastisch blijft het echter van begin tot eind en je zou kunnen beargumenteren dat het niet erg is dat de personages geen diepgang krijgen in dit verhaal omdat je daardoor voor iedereen genoeg tijd hebt. Toch blijft het een gemis dat je niet het gevoel hebt dat het belangrijk is hoe het met hen afloopt. Je voelt bitter weinig emotionele betrokkenheid en waarschijnlijk is dat met een dergelijke episch verhaal ook bepaald niet eenvoudig. Dunkirk is een visueel sterke film met gigantische effecten geworden die menigeen zal overrompelen, maar onder de motorkap eigenlijk net iets te kort komt.
7

Tussen 26 mei en 4 juni 1940 vond operatie Dynamo plaats. Dit betrof de evacutie van de geallieerden uit Groot-Britannië, België, Canada en Frankrijk die vast zaten op het strand van Duinkerke. Het was nog maar het beginstadium van de Tweede Wereldoorlog. Dunkirk vertelt dit verhaal vanuit drie oogpunten: het strand, de zee en de lucht. Een week lang werd er gevochten op het strand, een dag lang op zee en slechts een uur in de lucht.

Christopher Nolan heeft zich aan het verfilmen van dit epische gevecht gewaagd en haalt daarbij alles uit de kast. Vooral het geluid is zeer aanwezig in deze film en moet continu de dreiging overbrengen die de soldaten op het strand boven het hoofd hangt. De symboliek van de drie verschillende oogpunten en daardoor soms herhalende verhaallijn wordt mooi in beeld gebracht door Nolan, maar heeft soms wel de neiging om te gaan vervelen.

In de hoofdrollen van Dunkirk zien we onder andere Tom Hardy, Mark Rylance, Cilian Murphy, Kenneth Branagh en James D’Arcy terug. Het acteerwerk is over het algemeen gewoon goed te noemen, al worden de personages eigenlijk veel te weinig uitgediept. Deze acteurs krijgen dus eigenlijk te weinig kans om te laten zien wat ze allemaal in huis hebben. Het merendeel van de cast blijft ook naamloos, wat op zichzelf niet erg is, maar wanneer de personages eigenlijk weinig emotie bij je oproepen is er iets mis. Dit zal overigens lang niet voor iedereen zo aanvoelen, want Dunkirk is vooral een film die je of heel goed vindt of toch wat vindt tegenvallen.

Nolan schuwt in ieder geval geen enkele techniek bij het in beeld brengen van dit toch wel vergeten verhaal uit de oorlog. Het geluid is constant aanwezig in deze film en tijdens een eerste bezoek aan de bioscoop was dit zelfs overweldigend. Bij vlagen dreunde je werkelijk van je stoel en het muzikale effect dat uitgehaald werd door Hans Zimmer, waardoor het lijkt alsof geluid steeds aanzwelt is op sommige momenten vooral irritant. Terwijl het zo’n leuk effect is. Het herhalen van beelden heeft als doel om je als kijker te laten zien dat er inderdaad drie kanten aan dit verhaal zitten, maar dat zorgt er tevens voor dat gebeurtenissen zich blijven herhalen en dat is bij een dergelijk lange film soms erg jammer. Je krijgt dan het idee dat er maar een heel klein verhaaltje wordt getoond.

Wat wel weer erg mooi is, is dat de grootste rol in de film vergeven is aan een relatief onbekende acteur. Waarschijnlijk heeft Nolan gedacht dat het juist goed is als de personages anoniem aanvoelen en dan is een onbekendere acteur vaak een toevoeging. Fionn Whitehead heeft in deze film dan ook de grootste rol. Hij doet zijn uiterste best om te overleven op het strand en ook later op het water zien we hem weer terug en ook daar is hij niet veilig. Het blijft echter net als de andere rollen een personage waar je je niet aan kunt verbinden.

Op de blu-ray die wij ontvingen staan 16 verschillende documentaires die bij elkaar goed zijn voor bijna twee uur aan extra materiaal. Ook bij deze extra materialen vind je de onderverdeling in Land, Air en Sea, waarbij vooral het onderdeel Land: Rebuilding the Mole, The Army on the Beach en Uniform Approach erg interessant zijn om eens te kijken. Maar ook in het onderdeel Creation, wat meer gaat over het maakproces zul je erg interessante stukken terug vinden. Al met al bieden deze extra beelden een interessante kijk op de film die je misschien niet in eerste instantie had binnen gekregen toen je de film keek. Het is dan ook zeker aan te raden om deze te kijken na de film, wie weet verleid het je om de film nog een keer te kijken.

Dunkirk
Dunkirk
Score 3.9 van 5 sterren.
€9,99
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis
Max Davidse werd opgevoed met de films van Herbie, Lassie en zo'n beetje het gehele oevre van Bud Spencer en Terrence Hill, toen hij op zichzelf ging wonen kwamen daar heel wat films bij. Inmiddels kijkt hij bijna alles wat los en vast zit, en speelt hij ook regelmatig games op zijn PS4 of Xbox One S.