Recensie: Harley and the Davidsons

7

Voor de motorliefhebbers is Harley and the Davidsons gegarandeerd een feestmaal voor je ogen. Op een luchtige, sfeervolle en (voor zover dat mogelijk is) actie-gerichte wijze zijn de eerste decennia van het wereldberoemde merk Harley-Davidson in beeld gebracht. Dat levert een prima miniserie op, maar het mist het informatieve element van een documentaire of de diepgang van een goed drama.
7

Wie aan motorrijders denkt, denkt aan Harley-Davidson. In de miniserie Harley and the Davidsons wordt het ontstaan van de wereldberoemde motorenfabrikant in beeld gebracht. De oprichters Bill Harley en Walter en Arthur Davidson joegen hun droom na: het bouwen van de beste gemotoriseerde fiets. Dat begon met een houtje-touwtje prototype in een schuurtje, maar al snel bleken de zonen uit de arbeidersklasse écht goed in hun werk en neigen ze concurrenten in te halen – die daar uiteraard graag een stokje voor steken.

De serie is gemaakt voor Discovery Channel en heeft het label ‘documentaire’, maar dat klopt niet. De hele serie bevat enkel fictieve beelden en enkele feiten zijn zelfs verbogen om het verhaal wat aan te dikken. Zie deze serie dus niet als een documentaire van encyclopedische waarde, maar meer als een vermakelijke miniserie dat zich losjes heeft gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Natuurlijk moet de serie het vooral hebben van de hoge gunfactor van de jongens: je weet immers dat het ze uiteindelijk lukt om groot te worden, dus zeker in de eerste naïeve jaren van Davidson-Harley – zoals de naam eerst was – is het een zorgeloos feelgood-verhaal.

Bill Harley (Robert Aramayo) is de ingenieur van het trio. Superslim, ambitieus, maar laat makkelijk over zich heen lopen. De twee broertjes Davidson lijken op elkaar in hun haantjesgedrag, maar waar Walter (onze eigen internationale trots Michiel Huisman) voornamelijk de rol van geldschieter en manager op zich neemt, richt Arthur (Bug Hall, bekend uit American Pie) zich op het sluiten van deals. Zo heb je toch de drie peilers van een succesvol bedrijf vanaf het eerste moment al bij elkaar. Als we de serie moeten geloven was het omstreeks 1900 normaal om elk meningsverschil te vergelden met een paar flinke vuistslagen – en dan ook echt om de haverklap. Na een paar vuistgevechten heb je het eigenlijk wel gezien, en lijkt het meer een mechanisme om het rustige begin van het verhaal op te leuken met wat actie.

In het tweede deel draait het verhaal meer om de concurrentie in de markt en héél veel races. Ook hier beginnen de races na een keer of vier wel te vervelen en lijkt het wederom een makkelijke manier om actie in het verhaal te krijgen. Want zeg nou eerlijk: welke motorliefhebber kijkt graag naar steeds grijzer wordende mannen die niet meer zelf aan de motoren knutselen maar ‘slechts’ een bedrijf runnen? De stijlkeuze is begrijpelijk vanuit entertainment value maar doet het verhaal niet veel ten goede. Ook het tempo en de details waarmee het verhaal van de motorengigant wordt verteld is opvallend. In het begin verloopt het verhaal in een moordend tempo en laat het weinig ruimte over voor karakterontwikkeling, ook al pretendeert het dat wel te doen door tussen neus en lippen door bijvoorbeeld te vertellen dat de één een zieke broer heeft en de ander zijn huis heeft verloren. De echte karakterontwikkeling ontstaat pas in het tweede deel, wanneer je inmiddels al twee uur tegen de personages aankijkt en een conflict dieper gaat dan een vuistgevecht.

De platte personages zijn enkel te wijten aan het script, want aan de acteurs ligt het niet. De mannen spelen allen even overtuigend en ook hun (onvermijdelijke) liefdesleven krijgt een beetje aandacht waardoor hun typetjes meer zijn dan enkel motorbouwers. Wanneer Harley en de Davidsons ouder worden gaat het echter alsnog mis met de geloofwaardigheid: het ouder maken van de acteurs is totaal mislukt. Terwijl Bill, relatief de jongste van het stel, er uit ziet als een jonge Benjamin Button, heeft de oudere Walter slechts een paar grijze haren en iets meer lijnen in zijn gezicht gekregen. Misschien vonden ze Michiel Huisman te sexy om echt ouder te maken, want zoals de dvd-hoes al laat zien is zijn knappe kop perfect voor een motorrijder.

Als je zelf een klik hebt met motoren, motorrijders en andere machines – zoals de jongens hun motoren liefkozend noemen – dan is de kans groot dat je deze miniserie erg leuk gaat vinden. Kleding onder de olie, knutselen in een afgelegen schuur, illegale races, georganiseerde drome racing, vuistgevechten, het najagen van de (Amerikaanse) droom; het zit er allemaal in. Maar om ruim vier uur te vullen is er wel veel herhaling van deze ingrediënten nodig geweest. Daarnaast is ook het einde niet zo sterk: het eindigt vrij abrupt en het was wellicht leuker geweest om de tijdlijn nog iets verder door te trekken naar de 21ᵉ eeuw. Nog een misser: voor een dvd die bestempeld wordt als documentaire zou je verwachten dat er nog wat informatieve extra’s te vinden zijn, maar niets van dat alles. Je moet het doen met slechts drie losse afleveringen.

Jim Schulpen
Het maken van een eigen speelfilm was de aanleiding om de opleiding Film- en Televisiewetenschappen te volgen. Nu kijkt hij films uit elke periode, (bijna) elk genre en verschillende series. Een favoriete film is moeilijk te bepalen, maar het werk van Quentin Tarantino of Christopher Nolan doet het altijd goed.