Games Recensies Slider

• Degelijk verhaal
  • Toevoeging van een vaardighedensysteem
  • Verschillende omgevingen
  • Offline coöp

• Vijanden eentonig
  • Geen online coöp

Knack 2 voert een aantal verbeteringen toe die echt ontbraken in het eerste deel, zoals een degelijk verhaal en geen eentonige gebieden meer. Het is alleen jammer dat de vijanden nog steeds hetzelfde zijn als in het vorige deel en dat het gevechtssysteem in de basis nog steeds hetzelfde is. Gelukkig bestaat de mogelijkheid om de nodige wijzigingen door te voeren. Al met al is Knack 2 de verbetering die het eerste deel nodig had, maar is er nog zeker ruimte voor verbetering.
7

Knack kwam in 2013 uit als een launchgame voor de PlayStation 4. Het moest een nieuwe mascotte voor Sony worden, de rol die voorheen aan Crash Bandicoot besteed was. Helaas was het gewoon geen hoogvlieger en was het al snel een leuke PlayStation Plus-titel. Toch heeft Sony nog steeds vertrouwen in Knack, want deze week is het tweede deel uitgekomen.

Knack was geen hoogvlieger en scoorde een magere voldoende bij de meeste media. Kritiek was vooral dat het verhaal niet denderend is en dat de gameplay erg eentonig is. Tel daar dan bij op dat het spel vijftien hoofdstukken bevat en dat de omgeving ook weinig afwisselend is. Al met al genoeg redenen waarom je zou verwachten dat er geen vervolg zou komen. Toch besloten de makers anders en werd vorig jaar Knack 2 aangekondigd. Deze week is de game uitgekomen en de grote hamvraag is: hebben de makers geleerd van de kritieken in 2013?

In Knack 2 is Knack nog steeds bevriend met Lucas en gaan ze weer op avontuur. Ze gaan naar een gebied waar kapotte robots verspreid liggen. Daar aangekomen blijken deze robots ineens tot leven te komen. Het blijkt dat deze robots deel uitmaken van een leger dat eeuwen geleden geleefd heeft. Deze zijn door de goblins weer geactiveerd en de High Goblins blijken helemaal niet uitgestorven te zijn. Het is aan Knack en Lucas om samen op te treden tegen dit leger. Gelukkig hebben zij vrienden gemaakt en staan zij er niet alleen voor.

Knack 2 begint midden in een gevecht, wat een beetje als een vreemd begin van het verhaal voelt, maar toch zorgt dit ervoor dat je gelijk meegezogen wordt in het verhaal. Zodra je het eerste hoofdstuk hebt voltooid wordt het al snel duidelijk dat je teruggaat naar de gebeurtenissen zes maanden eerder. Ieder hoofdstuk zorgt vervolgens ook weer voor een nieuw gebied waarin je een nieuw deel van het verhaal beleefd. Hierdoor voelt het geheel al een stuk minder eentonig dan het vorig deel. Het verhaal en de omgeving gaan er al een heel stuk op vooruit, maar de eentonigheid in de gevechten blijft bestaan. Je bent telkens in strijd verwikkeld met de goblins en hun robots. Dus daar zit helaas weinig verandering in.

Waar wel verandering in zit is het gevechtssysteem. Het standaard knokken blijft bestaan. Je kan schoppen, slaan of er flink op los beuken. Gelukkig is het aan jou om te kiezen welke aanpak het beste werkt. Naast deze standaard aanvallen kan je Knack ook nog uitbreiden met verschillende aanvallen. Dit doe je door energie te verzamelen. Deze energie zit verborgen in speciale kisten, maar ook in dieren en vijanden. Deze vaardigheden zijn verwerkt in vier groepen die je vrijspeelt zodra je een aantal vaardigheden hebt vrijgespeeld. Eerlijk is eerlijk, deze vaardigheden ga je ook nodig hebben om verder te kunnen komen in het verhaal. De vijanden hebben namelijk ook bepaalde vaardigheden die ervoor zorgen dat je het moeilijk hebt tegen ze. Ieder level begin je ook nog eens als kleine Knack en kan je gewoon wat minder hebben. Toch heeft deze vorm ook wel iets, want alleen zo kan je geheime gangen in. En net als in het voorgaande deel vind je aan het einde van deze gang een kist met daarin een onderdeel. Deze onderdelen vormen uiteindelijk een voorwerp dat je kan helpen. Zo is er een voorwerp dat Knack terugzet op de plek waar hij van een rand is gevallen. Naarmate je verder komt krijg je steeds meer mogelijkheden tot het hebben van voorwerpen, zoals het vinden van deze kisten. Ook moet je als kleine Knack puzzels oplossen zodat Lucas ook verder kan in het verhaal. Echt veel heb je niet te maken met Lucas, want hij is maar zelden aanwezig of gaat schuilen. Als grote Knack is het natuurlijk genieten geblazen, want dan is het rammen voor het leven. Je merkt dan ook dat de vijanden dan meer verschijnen en ook tanks die je proberen tegen te houden.

Nieuw in Knack 2 is dat je samen met een vriend of vriendin aan de slag kan. Je kunt iemand uitnodigen om plaats te nemen op de bank en een tweede controller aan te sluiten. Het spel bevat geen split-screen, dus je moet wel in elkaars beeld blijven. Mocht je online willen zoeken naar vrienden, dan wordt je helaas teleurgesteld. Knack 2 beschikt alleen over een offline coöpavontuur. Mocht je wel naast elkaar kunnen zitten en spelen, dan ga je een uitdagend avontuur tegemoet. Je speelt dan als een andere versie van Knack en je moet elkaars kristalen gebruiken om verder te komen bij een aantal puzzels.

Sylvano Witte
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bi...