Recensie: Het leven is vurrukkuluk

DVD / Blu-Ray / VOD Recensies Slider
6

Gemiddeld

De film Het leven is vurrukkulluk is de verfilming van het gelijknamige boek door de hand van Remco Campert. Deze roman werd uitgegeven in 1961 en dus is het aan regisseur Frans Weisz om de roman, die zo duidelijk de jaren ’60 van Nederland weergeeft, te vertalen naar het heden zonder de kostbaarheden van de roman kwijt te raken. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot.
6

Gemiddeld

Samenwerking vader en zoon

Frans Weisz (1938) maakte zijn eerste speelfilm in 1966 waarmee hij eveneens Remco Campert eerde. De film Het gangstermeisje, vernoemd naar het gelijknamige boek, nam de plaats in van het leven is vurrukkuluk , de roman die Weisz eerst wilde verfilmen. Campert vergezelde Weisz in 1962 (een jaar na het verschijnen van de roman) naar Frankrijk om daar samen aan het filmscript te werken. Destijds vond het duo helaas geen financiering voor de film.
Na de eerste boekverfilming volgden nog vele anderen waarbij hij romans van onder andere Simon Vestdijk, Harry Mulisch en een toneelstuk van Judith Hertzberg verfilmde.
Het heeft meer dan vijftig jaar geduurd maar nu is de filmversie van Het leven is vurrukkulluk (2018) er dan toch gekomen. Hierin heeft zijn zoon Géza Weisz (1986) een van de hoofdrollen, namelijk die van het personage Boelie. Reinout Scholten van Aschat (1989) speelt Mees en Romy Lauwers (1994) vertolkt de rol van Panda. Zowel Reinout als Romy zijn verbonden aan toneelgezelschappen en Géza is afkomstig van de Toneelschool Amsterdam.

Klassieke roman

Het leven is vurrukkulluk is in eerste instantie een roman die een ongedwongen zomer beschrijft van de personages Mees en Boelie die plots kennis maken met de mysterieuze en eigenzinnige Panda. Mees en Boelie voelen zich beiden gelijk tot haar aangetrokken maar Mees slaat eerder zijn slag.
Wat volgt is een soezerige dag in Amsterdam waarbij mijmeringen over de toekomst, de kunst, de muziek maar ook herinneringen over het verleden de boventoon voeren. Campert speelt in de tekst er lustig op los met de taal en geeft al doende een ironische en licht kritische lading mee aan het verhaal dat op het eerste gezicht traditioneel lijkt maar hierdoor toch vernieuwend voor die tijdsperiode wordt.

Het leven is vurrukkuluk dvd

Subtiele absurditeit

Het is dan ook geen gemakkelijke opgave om een roman waarin het geschreven woord zó belangrijk is te vertalen naar het beeldscherm. In de roman komt het Engels in het dagelijks taalgebruik nét kijken. Meegebracht door de Amerikaanse soldaten die nog rondzwerven in Amsterdam na de oorlog. Dit wordt door Campert geïroniseerd en onder de aandacht gebracht door het letterlijk uitschrijven van de Engelse klanken. In de film krijgen we flarden van allerlei talen op de achtergrond te horen. Amsterdam is inmiddels veranderd in een smeltkroes van ontelbare nationaliteiten en Frans Weisz zet dit gegeven op een zeer subtiele wijze neer.
Het afzwakken van het talige karakter heeft als gevolg gehad dat Weisz andere factoren extra moest benadrukken. Zo werkt de musical waar Mees en Boelie samen aan werken als een kapstok voor de hele film. Plotse dans en zang scènes geven met de subtiele absurditeiten van de roman weer, maar geven de film wel een extra zomers en luchtig karakter.
De maatschappijkritiek die Campert uit in zijn roman (het weergeven van traditionele en geplande huwelijken die op papier werken maar in het echte leven stranden) worden door Weisz vertaald naar het heden.

Verwijzingen naar de ’60’s

Er gaat een zekere mate van vervreemding uit van de personages Mees, Boelie en Panda, alsof ze niet passen in de tijd waarin ze geportretteerd worden. Panda zegt in de film af en toe het gevoel te hebben, onttrokken te zijn aan datgene wat er om haar heen gebeurt, alsof ze plots ergens anders is neergezet.
Deze vervreemding wijst duidelijk op het respect dat bestaat voor de roman van Campert. Hoewel de naar de jaren ’60 verwijzende kleding van de hoofdpersonen niet storend is, is het de lijn die hier te ver in wordt doorgetrokken die het ongeloofwaardig maakt. Het perfecte voorbeeld hiervoor is het huisfeest bij Boelie, waar de jazzmuziek aanslaat bij een massa jonge mensen en gedraaid wordt vanaf een platenspeler waarbij iedereen een ingestudeerde sixties dans doet.

Het leven is vurrukkuluk dvd

Boek is beter

Het leven is vurrukkulluk is een film die zich makkelijk wegkijkt en je bij de huidige temperaturen absoluut in de zomerse sfeer houdt. Het verhaal wordt op een zeer kalme manier in beeld gebracht met mooie shots en aandacht voor het decor.
Ook de muziek die gebruikt wordt voor de film is van enorme waarde. Deze geeft bepaalde scènes de verdieping die ze nodig hebben om in de buurt van de lading van de roman te komen.
Dat gezegd zijnde, is het absoluut aan te raden om éérst de roman te lezen en dán de film te bekijken en vervolgens de roman nog eens ter hand te nemen. Want de mooie filosoferende gedachtes over het leven en de zomer zul je in deze film niet terug vinden.