Featured Games Home PC PlayStation 4 Recensies Slider Xbox One

Uitstekend

• Waanzinnige storytelling
  • Keuzes maken echt verschil
  • Sterker dan het origineel

• Alleen voor fans van deze stijl
  • Soms iets te veel afleiding van het belangrijkste verhaal

Voor mensen die een game alleen maar interessant vinden wanneer deze boordevol met actie zit, is Life of Strange: Before the Storm waarschijnlijk niet interessant genoeg, maar voor liefhebbers van de prachtige kunst van verhalen vertellen is deze game een absolute must. Het was moeilijk om Life is Strange te overtreffen, maar het is Deck Nine gelukt om van Before the Storm een nog betere game te maken. Er is meer focus op het vertellen van het verhaal dan in het origineel, dat vooral ook heel sterk was door de unieke mechaniek van het terugspoelen in een verhalende game, zoals we ook van Telltale kennen. Verplichte kost!
9.5

Uitstekend

Voordat we het verhaal met Max en Chloe zagen, was er het verhaal van Chloe en Rachel Amber. Chloe is een bijzondere jongedame die zich van gezag weinig aantrekt, maar daar ook echt wel een goede reden voor heeft. Haar leven is bepaald niet eenvoudig met een stiefvader die haar overal wel lijkt te willen dwarszitten en met een moeder die geldzorgen heeft. Rachel Amber is het populaire meisje op school dat eigenlijk nooit iets verkeerd kan doen en Chloe de paria. Toch ontstaat er iets moois tussen die twee, al gaat dat zeker niet zonder slag of stoot.

Het is dapper dat Deck Nine heeft gekozen om van Life is Strange: Before the Storm een prequel te maken omdat we eigenlijk allemaal weten (mits je het eerste deel hebt gespeeld natuurlijk) wat er zich ongeveer moet hebben afgespeeld tussen die twee. Deze prequel zorgt ervoor dat we gaan begrijpen wat Rachel Amber nu eigenlijk zo speciaal maakte dat je haar poster overal zag in Life is Strange. Dat is zo dapper omdat hoe je het verhaal ook speelt, je al weet dat dit een tragedie gaat worden, anders klopt het eerdere deel namelijk niet meer.

Daarnaast werd Life is Strange gekenmerkt door de manier waarop je het kon spelen. Maakte je een verkeerde keuze dan kon je rewinden en daarmee de situatie op een andere manier oplossen. Sterker nog, dat was de manier waarop je het wel moest spelen om achter bepaalde informatie te komen. Chloe heeft deze eigenschap echter niet, dat was Max en die doet niet mee aan dit deel, dus wat heeft Deck Nine dan gedaan om het interessant te houden? Chloe heeft een nieuwe vaardigheid gekregen, waarmee ze in een discussie door het gesprek heen kan bluffen met haar grote mond. Deze mechaniek is echter zo gemaakt dat als je verkeerde keuzes maakt, het ook kan voorkomen dat je een deel van het verhaal anders moet aanpakken. Dit wordt backchat genoemd. Heel veel voegt dat echter niet toe.

Gelukkig is dat echter ook totaal niet nodig, want Before the Storm heeft een werkelijk ijzersterk verhaal dat je gedurende de speelsessie helemaal vast houdt. Wordt het verhaal tussen Chloe en Rachel een romance of blijft het bij een vriendschap? Keuzes hebben in deze prequel nog veel meer een impact op het verhaal dan in het origineel het geval was en dat is zelfs op de kleinste momentjes het geval. Dat is best wel indrukwekkend als je bedenkt hoeveel keuzes je kunt maken. Het heeft dus ook zeker wel zin om dit spel nog een nieuwe speelbeurt te gunnen nadat je het hebt uitgespeeld.

Er zitten enorme heftige momenten in het verhaal van Life is Strange: Before the Storm. Rachel leek alleen maar cool met haar mooie haren en haar perfecte uiterlijk, maar in deze prequel komt het ware verhaal over haar naar boven met betrekking tot haar ouders onder andere. In de laatste aflevering is ze wat minder het middelpunt van het verhaal, maar wordt meer het verhaal verteld van de liefde die Chloe voor haar voelt en wat ze allemaal doet uit pure blinde liefde. De laatste keuze die je moet maken is er dan ook absoluut een die je nauwelijks kunt maken en zelfs als je hem uiteindelijk maakt blijf je achter met een gevoel of het wel een goede keus is geweest.

Dat wil niet zeggen dat alles goed is aan Before the Storm. In de laatste aflevering moet er eigenlijk te veel worden afgehandeld, waardoor je op sommige momenten misschien wat onbevredigd achter kunt blijven. Sommige verhaallijnen leiden bijvoorbeeld af van dat wat je echt wil weten, namelijk hoe het tussen Rachel en Chloe afloopt. Het verhaal van Elliot bijvoorbeeld dat je eigenlijk na aflevering één amper meer terug ziet, zit eerder in de weg dan dat het iets toevoegt en dat is jammer.

Life is Strange: Before the Storm - Xbox One
Score 5.0 van 5 sterren.
€16,99
Direct beschikbaar
Max Davidse werd opgevoed met de films van Herbie, Lassie en zo'n beetje het gehele oevre van Bud Spencer en Terrence Hill, toen hij op zichzelf ging wonen kwamen daar heel wat films bij. Inmiddels kijkt hij bijna alles wat los en vast zit, en speelt hij ook regelmatig games op zijn PS4 of Xbox One S.