Recensie: Murder on the Orient Express

Bioscoop Films Recensies Slider
7

Hercule Poirot is 's werelds beste detective en bevindt zich aan boord van de Orient Express als daar iemand vermoord wordt. Aan hem de taak om de moord op te lossen, maar dat is zeker niet makkelijk, want alle belangrijke passagiers hebben een alibi. Met een cast die bestaat uit vele bekende namen is het jammer dat de personages zo weinig diepgang krijgen. Van het acteerwerk moet de film het dan ook niet zo hebben, maar de beelden zijn ronduit betoverend.
7

Hercule Poirot is ‘s werelds beste detective en bevindt zich in Istanbul. Hij heeft net besloten dat het tijd is voor een vakantie, maar moet ineens onverwachts naar Londen. Zijn goede vriend Bouc regelt voor hem een plaatsje aan boord van de Orient Express die hem van Istanbul naar Parijs zal brengen. Helaas gaat de treinreis niet geheel volgens plan en in plaats van de rust waar Poirot zo op gehoopt had, moet hij opeens aan het werk. Zijn taak lijkt simpel: los de moord op, maar zelfs voor Poirot is dat deze keer geen makkelijke opgave.

Schrijfster Agatha Christie heeft in haar leven een enorme hoeveelheid boeken geschreven en dit verhaal is daar één van. Het plot is meesterlijk en er zijn maar weinig briljante geesten die dit hadden kunnen verzinnen. Het is dan ook niet vreemd dat het verhaal al meerdere keren verfilmd werd, waarvan de verfilming in 1974 de bekendste is. Vele bekende sterren speelden daar in mee, waaronder bijvoorbeeld Sean Connery, Ingrid Bergman, Lauren Bacall en Albert Finney. Voor de nieuwste versie van de film besloot men datzelfde trucje nog eens uit te halen en er werd gezorgd voor een enorme sterrencast.

Het belangrijkste personage in de film is natuurlijk de meesterlijke detective Hercule Poirot. Een uitzonderlijk gestructureerd persoon die alles het liefst perfect ziet. Zodra iets uit de toon valt, merkt hij dat op en daarom is hij ook zo bijzonder goed in zijn werk. Dit interessante personage wordt vertolkt door Kenneth Branagh, die tevens ook de regie van de film op zich nam. Branagh zet een prima rol neer, waar maar weinig aan op te merken valt. Zijn snor is imposant, zijn karakter niet al te vriendelijk, maar het is wel het personage dat als enige een beetje diepgang krijgt.

De film is niet per se lang, maar vooral op het laatst is de film voor het gevoel misschien wat langdradig. Toch is het niet gelukt om in de speelduur van bijna twee uur de personages op de trein goed uit te laten komen. Ze zijn dan eigenlijk ook alleen maar interessant doordat ze gespeeld worden door zoveel bekende acteurs en actrices. Zo zien we onder de belangrijke treinpassagiers bijvoorbeeld Judi Dench, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley en Penélope Cruz voorbij komen. Er is dus niet direct iets aan te merken op hun acteerkunsten, maar helaas weet geen van hen een fantastische rol neer te zetten en diepgang te geven aan het karakter van hun personage of aan de film.

Murder on the Orient Express moet het dus niet direct hebben van de interessante karakters en ook het verhaal is niets nieuws meer. Ze zijn trouw gebleven aan het verhaal van het boek en aan de bekende versie uit 1974. Voor velen zal het dan ook geen verrassing meer zijn wie er vermoord wordt en wie er dan achter die moord zit. Een onverwachtse plotwending zit er dus niet meer in, maar het originele plot is al zo goed dat je dat misschien ook niet moet willen. De film is dan ook eigenlijk gewoon gemiddeld te noemen. Dat wil zeggen, er is wel één punt waar de film echt in uitblinkt en dat is het decor.

De beelden van een oud Istanbul zijn prachtig en de trein nodigt gewoon uit om mee te reizen. De reis gaat vervolgens nog door een prachtig berglandschap bedekt met een mooie laag sneeuw. Terwijl de kou er buiten vanaf straalt, ziet het er binnen allemaal reuze gezellig en warm uit en wil je als kijker eigenlijk niets liever dan terug in de tijd om deze reis te maken. Alles in deze film voelt heerlijk ouderwets aan en dat maakt de film uiteindelijk dan toch zeker de moeite van het kijken waard.

Merel is vooral een filmliefhebber die bijna elke week wel in de bioscoop te vinden is, vaak samen met redacteur Michael. Ze kijkt echter ook graag series, leest veel boeken en is tegenwoordig zelfs begonnen met gamen. Druk, druk, druk dus. Maar wel met leuke dingen waarover jullie alles kunnen lezen op de website...