Recensie: Rebecka Martinsson

8

Geweldig

Rebecka Martinsson is soms prachtig, leuk en spannend, en soms is de serie somber, traag en deprimerend. Het is echter juist de afwisseling en ook wel het drama en het sombere die er voor zorgen dat de serie blijft intrigeren. De afleveringen (4x 90 minuten) die op de dvd staan zijn erg lang en er staan helaas geen extra's op, maar met een fantastische rol van o.a. hoofdpersoon Ida Envoll en een prachtig decor waar het zich allemaal afspeelt, is Rebecka Martinsson zeker de moeite van het kijken waard.
8

Geweldig

Wanneer een goede jeugdvriendin onverwacht overlijdt, keert Rebecka terug naar Kiruna, het plaatsje waar ze opgroeide. In tegenstelling tot de politie denkt Rebecka niet dat haar vriendin een natuurlijke dood is gestorven. Ze gaat op onderzoek uit en besluit niet terug te keren naar Stockholm tot het opgelost is. Al gauw komt ze met duidelijke bewijzen die duiden op een moord waardoor ook rechercheur Anna-Maria Mella en haar collega Sven-Erik Stålnacke besluiten om de zaak opnieuw te openen. Terwijl ze steeds dichterbij de waarheid komen, ontdekt Rebecka dat ze het leven in het rustige Noord-Zweedse landschap eigenlijk veel beter vindt dan het leven in Stockholm.

Van origine werd de serie Rebecka Martinsson uitgezonden in acht afleveringen van elk 45 minuten. In deze afleveringen werden er vier zaken opgelost, oftewel elke zaak werd in tweeën geknipt. Op de dvd is dat anders gedaan en er staan dus maar vier afleveringen op. Deze vier afleveringen zijn nu echter wel twee keer zo lang geworden en voelen met hun 90 minuten eerder als vier films dan als afleveringen van een serie. Een lange zit dus om te kijken, maar zeker de moeite waard. Elke aflevering is gebaseerd op één van de boeken van Åsa Larsson: Midzomernacht, Het zwarte pad, Tot de woede is geluwd en De tweede zonde.

asa_larsson_ep07_647585-kopieDe hoofdpersoon is juriste Rebecka Martinsson die zich ondanks een zeer succesvolle carrière in Stockholm ongelukkig voelt met haar leven. Ze wordt gespeeld door actrice Ida Engvoll die je misschien kent van de film Een Man die Ove Heet. Ida Envoll zet met Rebecka Martinsson een zeer interessante rol neer. Ze is duidelijk ongelukkig, slim, een fantastische onderzoeker, maar niet direct de meest sociale persoon. Ze neemt geen blad voor de mond en zet alles op alles om haar zaken op te lossen. Het is een boeiend personage dat door Envoll prima vertolkt wordt.

Andere belangrijke personages in de serie zijn onder andere rechercheur Anna-Maria Mella, die gespeeld wordt door Eva Melander en hondentrainer Krister Eriksson die gespeeld wordt door Jakob Öhrman. Tussen Krister en Rebecka ontstaat langzaam maar zeker een band, alleen heeft Rebecka al een vriend in Stockholm zitten dus een relatie kan het eigenlijk niet worden. De serie kent verder nog meer vaste personages, zoals de agenten van Anna-Maria Mella haar team, de lijkschouwer en de buurman van Rebecka – die maar wat blij is dat Rebecka weer terug in Kiruna is. Stuk voor stuk worden de personages goed neergezet en hebben ze elk zo hun eigen karakters die er voor zorgen dat de serie boeiend blijft.

stst_2016_j41017De serie boeiend houden is nog best lastig, want de serie is vrij traag. Voor de liefhebbers van snelle actie is deze dan ook helemaal niet geschikt. Ook de spanning is niet direct enorm te noemen, al kent de serie zeker af en toe zo zijn spannende momenten. Toch blijven de verhalen intrigeren en wil je verder blijven kijken. Dat de serie je dus toch aan de buis gekluisterd houdt, komt met name door de personages en het prachtige gebied waar het zich afspeelt. Het noorden van Zweden is zowel prachtig als soms erg somber en deprimerend te noemen en dat is ook precies wat er van de serie gezegd kan worden. Soms is deze prachtig, leuk en spannend, en soms is de serie somber, traag en deprimerend.

Het is echter juist de afwisseling en ook wel het drama en het sombere die er voor zorgen dat Rebecka Martinsson blijft intrigeren. Velen hebben dan ook van de serie genoten en hopen dat er nog een tweede seizoen komt. De makers zijn er ondertussen mee bezig om te kijken of dit mogelijk is, maar voorlopig hebben ze nog niets beloofd en is het dus afwachten. De vier afleveringen van 90 minuten van seizoen 1 zijn in ieder geval de moeite waard. Het is alleen jammer dat de dvd verder geen extra’s bevat. Aan de andere kant zijn het eigenlijk al vier films die op twee schijfjes staan en is dat misschien wel voldoende.

Merel is vooral een filmliefhebber die bijna elke week wel in de bioscoop te vinden is, vaak samen met redacteur Michael. Ze kijkt echter ook graag series, leest veel boeken en is tegenwoordig zelfs begonnen met gamen. Druk, druk, druk dus. Maar wel met leuke dingen waarover jullie alles kunnen lezen op de website...