Recensie: The Affair – Seizoen 2

7.5

Het tweede seizoen van The Affair begint erg sterk en zorgt ervoor dat je goed in het verhaal komt. Niet alleen Noah en Alison staan centraal, maar ook de gevolgen van hun affaire voor Noah’s vrouw Helen en Alison’s man Cole. De dood van Scotty blijft spannend tot aan de laatste minuut. De grootste verrassing van dit seizoen is toch wel de sterke rol die Maura Tierney neerzet als Helen. Ook Ruth Wilson weet haar rol als Alison verder diepgang te bieden. Het derde seizoen is inmiddels al uitgezonden in Amerika en het vierde seizoen staat gepland voor 2018.
7.5

Met een onopgeloste moord en het overspel aan het licht, is de waarheid verdacht in het tweede seizoen van The Affair. Er wordt tussen de perspectieven van Noah, Alison, Helen en Cole gewisseld om de complexe familiebanden, verhitte verraad en wraakgevoelens bloot te leggen die zijn ontstaan door de affaire. Wanneer de twee vervreemde koppels individueel werken aan de toekomst zal een serie van nieuwe misleidingen er voor zorgen dat ze alles in twijfel trekken.

In het eerste seizoen werden we geïntroduceerd aan de families Solloway en Lockhart. Na een writers block gaat Noah Solloway samen met zijn vrouw en kinderen naar Montauk, een stadje in Long Island, New York. Hij is gelukkig getrouwd, maar heeft moeite met het schrijven van zijn tweede boek en zijn rijke schoonvader. Dan ontmoet hij Alison, een jonge serveerster die moeite heeft met de onverwachte dood van haar kind. Er ontstaat een band tussen beiden en wat volgt is een affaire. In het eerste seizoen werd er veelal gewisseld tussen de perspectieven van Noah en Alison. Het eerste gedeelte bestond uit Noah’s kant van het verhaal, gevolgd door die van Alison. Iedere aflevering bevatte ook een vooruitblik in de toekomst, namelijk de moord op Alison’s schoonbroer.

Het tweede seizoen gaat gelijk verder waar het eerste ophield. Noah wordt verdacht van de moord op Alison’s schoonbroer. En alsof dat al niet erg genoeg is, vervreemd hij ook nog van zijn gezin nu hij zijn vrouw verlaten heeft om samen met Alison een bestaan op te bouwen. Het eerste seizoen bracht ons de moord aan het licht, maar niet wie de dader is. Naarmate het tweede seizoen vordert wordt duidelijk wie verantwoordelijk is voor de dood van Scotty Lockhart. Niet alleen de dood van Scotty speelt een rol dit seizoen, maar ook het dagelijks leven gaat verder. Alison moet wennen aan haar nieuwe levensstijl met Noah en Noah moet leren leven met het feit dat Helen en hij uit elkaar zijn en dat dat gedoe oplevert met zijn kinderen.

Het eerste seizoen kenmerkte zich doordat het vooral ging om de geheime affaire van Noah en Alison, maar ook dat zij ieder het anders hebben ervaren. Dit zorgde ervoor dat je in één aflevering één verhaal kreeg, maar twee keer verteld in een totaal andere context. Seizoen twee gaat verder met dit principe, maar voegt er iets nieuws aan toe. Helen en Cole hun verhaallijnen worden nu ook toegevoegd aan het vertellen van het verhaal. Zo gaat het in de eerste aflevering al gelijk over de scheiding tussen Helen en Noah en hoe dat gevolgen heeft voor hun kinderen. Het verhaal krijgt hierdoor wel meer diepgang.

Aan de cast van The Affair is weinig gesleuteld. Dominic West speelt nog steeds de rol van Noah Solloway en doet dit nog steeds goed. Toch lijkt zijn ex-vrouw, Helen (Maura Tierney) meer aandacht te krijgen van de makers. Haar verhaallijn is daarmee misschien wel het meest interessant en we leren haar dan ook van een andere kant kennen. Vooral de tegenstrijdigheden in haar verhaallijn en die van Noah weet Maura Tierney goed neer te zetten. Het is dan ook geen verrassing dat zij voor deze rol een Golden Globe heeft gewonnen en genomineerd was voor een Emmy. Een andere Golden Globe winnares is Ruth Wilson als Alison. Al sinds het eerste seizoen zien we een sterke jonge vrouw met een duistere kant. Een kant die je als kijker steeds beter weet te waarderen. Ook in het tweede seizoen weet zij erg geloofwaardig over te komen.

Sylvano Witte
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bi...