Recensie: The Expanse seizoen 1

7.5

The Expanse neemt je mee naar een toekomst waar alles mogelijk is, maar een duistere kant heeft. De serie komt wat moeilijk op gang maar doormiddel van mooie effecten blijf je kijken. Zodra je het verhaal snapt is het een spannende serie die je wilt blijven kijken.
7.5

Over tweehonderd jaar wonen we niet alleen meer op Aarde, maar ook op plekken zoals de Maan en Mars. In The Expanse volgen we Joe Miller, een rechercheur die een vermist meisje zoekt, James Holden, een officier van een ruimteschip wiens acties zorgen voor een beginnende oorlog en Chrisjen Avasarala, een United Nations ambassadrice die moet zorgen dat er geen oorlog uitbreekt. Allemaal zijn ze met elkaar verbonden, al kennen ze elkaar niet. Daar zal echter gauw verandering in komen.

James S. A. Corey schreef de boekenserie waarop The Expanse, met dezelfde naam, is gebaseerd. Inmiddels zijn er al zeven boeken verschenen en staan er nog meer op de planning. In november 2015 werd de eerste aflevering van de serie uitgezonden in Amerika. Sinds een half jaar kunnen wij in Nederland via Netflix het eerste seizoen bekijken, en nu kan dat ook eindelijk op DVD en Blu-Ray.

De eerste aflevering begint met veel bombarie en special effects. Mooi om te zien en iets wat in de hele serie aanhoudt. Echter kom je moeilijk in het verhaal en snap je niet zo goed waar je naar kijkt. Dit duurt ongeveer drie afleveringen, maar wanneer je eindelijk goed in de serie zit en je weet waar je naar kijkt, wordt het spektakel groter en meeslepender. De schrijvers hadden niet van begin af aan zo veel karakters moeten volgen. Hierdoor zijn er te veel verhaallijnen waardoor het even duurt voordat je snapt wie waar wat betekent en wat ze bijdragen aan het verhaal.

Thomas Jane vertolkt de rol van Joe Miller, de rechercheur wiens doel het is om Julie Mao te vinden. Miller is geen gemakkelijke man en geen fijne collega binnen het politiekorps op Ceres, een kleine planeet is ons zonnestelsel. Jane is geen grote bekende, maar wellicht heb je hem gezien in de sciencefictionfilm Deep Blue Sea uit 1999. Wie wellicht ook niet heel bekend is, is Steven Strait. Hij speelt in The Expanse James Holden. Holden is de veroorzaker van de opstand, die misschien uitmondt in een oorlog binnen ons zonnestelsel. Beide mannelijke hoofdrolspelers zullen niet bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar ze spelen hun personages goed en geloofwaardig.

United Nation ambassadrice Chrisjen Avasarala herken je waarschijnlijk wel. Is het niet door haar verschijning, dan wel door haar stem. Haar rol wordt vertolkt door Shohreh Aghdashloo. Zij sprak onder andere de stem in van Lakshmi-2 in het videospel Destiny. Chrisjen heeft het niet makkelijk op Aarde als vrouw in de politiek. Al gauw komt ze erachter dat niet alles is zoals het lijkt, maar dat mag niemand weten. Het zou hoogverraad zijn als iemand erachter komt wat zij allemaal doet voor ons zonnestelsel. Zij is wellicht de enige die James Holden kan redden, de enige die ziet dat het niet zijn schuld is dat er een oorlog aankomt.

Het eerste seizoen van The Expanse bevat maar tien afleveringen, dus je zou er met een middag binge-watchen zo doorheen zijn. Het is daarom jammer dat er op de DVD geen extra’s zijn waardoor je nog langer kan genieten van de serie. Gelukkig bestaat Netflix, want daar kan je het tweede seizoen bekijken. In Amerika is inmiddels seizoen drie begonnen, de vierde aflevering is al uitgezonden. Nu maar hopen dat wij gauw verder kunnen kijken. Deze serie behoudt zijn spanning continu en blijft een lust voor het oog.

The Expanse -  Seizoen 1
The Expanse - Seizoen 1
€29,99
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending!
Jantine van Lierop
Sinds haar tiener jaren kijkt Jantine graag naar films en series. Veel vind ze leuk om naar te kijken, maar kom niet met horror aanzetten. Sinds de komst van Netflix is het nog makkelijker om te binge-watchen en nieuwe series en films te ontdekken die ze anders niet zou kijken.