Recensie: The Snowman

DVD / Blu-Ray / VOD Films Recensies Slider
5

Gemiddeld

Het is gelukkig niet alleen maar slecht wat je in The Snowman te zien krijgt en er zitten af en toe best een aantal momenten in waarbij doorschemert wat Alfredson hiervan heeft willen maken. Een heel goed punt is de prachtige muziek van Beltrami, die daadwerkelijk wel het gevoel van spanning weet te brengen, die de film uiteindelijk ontbeert. Wat spannende scènes kunnen echter niet verhullen dat The Snowman eigenlijk simpelweg niet af is. Het is te hopen dat eventuele vervolgen een betere behandeling krijgen.
5

Gemiddeld

Harry Hole is een succesvolle detective die het buiten zijn werk om iets minder goed voor elkaar heeft. Hij is gescheiden en zijn ex-vrouw heeft inmiddels een relatie met een ander. Hun zoon is ook niet direct dol op hem door alle problemen die hij met zich mee draagt. Harry is een ernstige alcoholist en wordt meer dan eens wakker op plekken waar een goede burger niet wakker zou moeten worden. Op het werk heeft hij sterk de behoefte aan zaken waar hij zijn tanden in kan zetten, zodat hij niet te veel aan zijn problemen hoeft te denken, maar er zijn helaas niet al te veel zaken in het over het algemeen rustige Oslo. Daar komt echter verandering in wanneer Hole een kaartje ontvangt met daarop een sneeuwpop getekend en een boodschap gericht aan hemzelf. Deze sneeuwpop duikt vervolgens op bij een reeks heftige moorden.

Het klinkt alsof we hier de ingrediënten hebben voor een geweldig spannend en ingewikkeld verhaal. Helaas valt het in de praktijk wel een tikkeltje tegen. Het verhaal van The Snowman is behoorlijk langzaam en de makers hebben besloten om een aantal verhaallijnen erbij te voegen, die afleiden van het hoofdverhaal. Deze halen ook al het tempo eruit en dat is gewoon doodzonde voor een verhaal dat in theorie echt heel spannend had moeten zijn. Personages krijgen hierdoor niet de aandacht die ze verdienen en een aantal personages lijkt zelfs gewoon geen enkel nut te hebben.

Volgens regisseur Alfredson heeft dit te maken met de ontzettende haast die werd gemaakt tijdens de productie. Haastige spoed is zelden goed en dat bleek wel bij het filmen van The Snowman, waar grote stukken van het verhaal niet of pas veel later konden worden opgenomen. Weglaten kan soms heel goed zijn, maar voor dit verhaal blijkt het funest te zijn geweest. Verhaallijnen komen niet tot hun recht en het verhaal voelt op sommige plekken ook absoluut niet af.

Het acteerwerk van met name Michael Fassbender is absoluut in orde, datzelfde geldt eigenlijk ook voor de rest van de cast wel. De rol die het minst lekker uit de verf komt is die van Val Kilmer. Erg genoeg een rol die juist heel belangrijk zou moeten zijn. Waarschijnlijk door de haast die in het proces is gekomen is zijn personage compleet onduidelijk geworden en heeft deze wel een functie, maar één die totaal niet uit de verf komt. Het is jammer dat zelfs goed acteerwerk niet kan voorkomen dat het verhaal van The Snowman, toch een succesvol boek van Jo Nesbø, als een kaartenhuis ineen valt.

The Snowman is namelijk ook nog eens een deel van een reeks over de detective Harry Hole, en zou potentieel dus ook een reeks interessante films kunnen opleveren. Nu zal er waarschijnlijk eerst nog wel een keer achter de oren gekrabd worden, voordat er nog een vervolg komt op deze eerste film. Het is ook jammer voor Thomas Alfredson, die eerder toch al heeft laten zien dat hij wel degelijk hele goede films kan afleveren. Wat te denken van bijvoorbeeld Let the Right One in?

De blu-ray die wij ontvingen bevatte een aantal extra’s. De meeste daarvan zijn helaas niet veel interessanter dan de film zelf. De meest interessante is waarschijnlijk toch wel die over het Noorse landschap. Dat valt overigens ook op in de film met een aantal fantastische shots. Het landschap in Noorwegen is prachtig en deze extra schenkt daar wat extra aandacht aan. In Stunt Files: The Sinking Lake krijg je ook wel een mooie uitleg van een scène te zien die voor het verhaal best belangrijk is.

The Snowman (Blu-ray)
The Snowman (Blu-ray)
Score 3.4 van 5 sterren.
€9,99
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis
Max Davidse werd opgevoed met de films van Herbie, Lassie en zo'n beetje het gehele oevre van Bud Spencer en Terrence Hill, toen hij op zichzelf ging wonen kwamen daar heel wat films bij. Inmiddels kijkt hij bijna alles wat los en vast zit, en speelt hij ook regelmatig games op zijn PS4 of Xbox One S.